اخباربازار جهانبازار گازشرکت هافناوری های نوینگاز

اولین گاز زیستی طبیعی مایع برای سوخت کامیون ها در شمال اروپا

اولین گاز زیستی طبیعی مایع برای سوخت کامیون ها در شمال اروپا
اولین گاز زیستی طبیعی مایع برای سوخت کامیون ها در شمال اروپا

«بزرگترین کارخانه میعان بیومتان در جهان» اولین محموله گاز زیستی طبیعی مایع[1] را ارسال می‌کند.

شرکت اسکاندیناویاییِ فناوری سبزِ بایوکرافت[2] اعلام کرده که کارخانه نوساز میعان این شرکت واقع در سودرتورن سوئد اولین محموله گاز زیستی طبیعی مایع (Bio-LNG) خود را ارسال کرده است.

از این محموله، که حاوی 34 تُن Bio-LNG است، قرار است به عنوان سوخت کامیون‌ها و برای کاهش انتشار کربن در حمل‌و‌نقل دوربُرد شمال اروپا استفاده شود.

به گفتة مدیران بایوکرافت، هر کانتینر می‌تواند 17 تُن Bio-LNG را در خود جای دهد، که با این مقدار سوخت، یک کامیون دوربُرد با ظرفیت کامل می‌تواند حدوداً 50000 کیلومتر را طی کند.

واحد میعان این شرکت سالانه برای تولید 220 گیگا-وات‌ساعت بیومتان، از گاز زیستی به‌دست‌آمده از فضولات ارگانیک استفاده می‌کند و در نتیجه بزرگترین کارخانة جهان در نوع خود به حساب می‌آید.

پس از راه‌اندازی واحد جدید که بخشی از پروژه تولید Bio-LNG در استکهلم به شمار می‌رود، بایوکرافت ظرفیت خود برای تولید این سوخت را دو برابر کرده و به 50 تُن در روز افزایش داده است.

ماتی ویکولا، مدیرعامل بایوکرافت، هنگام اعلام این رویداد گفت: « راه‌اندازی [واحد تولید] Bio-LNG استکهلم نقطة عطف استراتژیک بزرگی است و جایگاه‌مان در بازار اروپای شمالی را به عنوان یکی از پیشگامان تولید Bio-LNG در اروپا تقویت می‌کند. »

کارگران بایوکرافت به تحویل اولین محمولة Bio-LNG نظارت می‌کنند.

«ضمناً این پروژه نشان می‌دهد که در راستای برنامه استراتژیکی که برای رشد خود ترسیم کرده‌ایم، توانایی و ظرفیت احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های کلان تولید گاز زیستی را هم داریم.»

بودجه این پروژة 330 میلیونی از طریق عرضه سهام، اوراق قرضه و همین‌طور سرمایه کمکیِ دولت از سوی کلیمات‌کلیوِت[3] تأمین شده است.

Bio-LNG اساساً شکل مایع بیومتان است. بر اساس گزارش SEA-LNG، بیومتان مایع احتمالاً خواهد توانست تا 3 درصد و 13 درصد کل سوخت مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل را به‌ترتیب در سال‌های 2030 و 2050 تأمین کند.

Bio-LNG اگر به عنوان سوخت افزوده[4] با سوخت‌های LNG فسیلی ترکیب شود، با فرض این‌که نسبت ترکیب‌شان 1 به 5 باشد، در سال‌های 2030 و 2050 خواهد توانست به‌ترتیب تا 16 درصد و 63 درصد کل سوخت مورد نیاز را تأمین کند.

در یکی از پژوهش‌های انجمن گاز سوئد معلوم شد که سوئد محل استقرار بیش از 280 نیروگاه گاز زیستی است که در سال 2021 مجموعاً 2.3 ترا-وات‌ساعت گاز زیستی تولید کرده‌اند، یعنی 4.8 درصد افزایش نسبت به سال 2020.

در همان سال، 67 درصد گاز زیستیِ تولیدشده به بیومتان تبدیل شد که از بخش عمده آن (74 درصد) در حوزه حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

در سوئد اگرچه تاکنون برای بیومتان یا گازهای منبع انرژی هیچ استراتژی یا هدف‌گذاری رسمی‌ای تدوین نشده، صنعت گاز زیستی سوئد در سال 2018 پیشنهادی مطرح کرد موسوم به استراتژی ملی گاز زیستی – نسخه دوم[5] که هدف‌گذاری‌اش مشخصاً استفاده از 15 ترا-وات‌ساعت بیومتان/ گاز زیستی در سال 2030 بود.

[1] Bio-liquefied natural gas (Bio-LNG): گاز طبیعی را با سرد کردن تا دماهای خیلی پایین به گاز طبیعی مایع (LNG) تبدیل می‌کنند. گاز مایع حجم کمتری اشغال می‌کند، میزان انتشار کربن را کاهش می‌دهد، ایمن‌تر است و حمل و ذخیره‌سازی‌اش به‌صرفه‌تر است. Bio-LNG هم خصوصیاتی شبیه LNG دارد، ولی منحصراً از منابع انرژی تجدیدپذیر به دست می‌آید.

[2] Biokraft

[3] Klimatklivet

[4] drop-in fuel

[5] National Giogas Strategy 2.0

منبع
gasworld
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا